Mijn leerwens: ik zou willen proberen om een actueel onderwerp eens heel breed te bekijken en nagaan op welke manieren dit in de klas aan bod zou kunnen komen.
Persoonlijke leervragen die hierdoor naar boven komen, kan ik dan ook opzoeken.
Acties: ik ben vertrokken van het leerplan, om zo door zoveel mogelijk brillen te kijken.
mens en levensonderhoud
- beroepen die belemmerd worden door de sneeuw (metsers, wegenwerkers, tuinaanleg, ...)
- beroepen die baat hebben door de sneeuw (sneeuwruimers, skimonitoren, ...)
Je zou hier de beroepen van de ouders van de kinderen kunnen overlopen en kijken of deze beroepen beïnvloed worden door de sneeuw. Misschien kan één van de ouders hierover komen vertellen in de klas.
- sneeuw en vrije tijd: welke sporten kunnen we doen in de sneeuw?
Hier kunnen de hobby's van de kinderen overlopen worden en kijken of dezen beïnvloed worden door de sneeuw.
mens en het muzische
- ijssculpturen bekijken (eventueel een bezoekje brengen aan het ijssculpturen festival in Brugge)
mens en samenleving
- daklozen in de sneeuw; hoe overleven zij de winter (er is deze week een reportage over op tv geweest bij panorama)
Als aanknoping naar het overleven van daklozen in de winter, past het sprookje van het meisje met de zwavelstokjes.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20061221_zwavelstok01
mens en techniek
- is sneeuw stevig genoeg om een huis mee te bouwen? (afbeeldingen en informatie opzoeken op de computer over een ijshotel in Lapland)
- hoe worden iglo's gemaakt? (in groepjes laten uitwerken: info laten opzoeken, plan laten maken, rolverdeling, uiteindelijk ook uitvoeren)
- sneeuwman maken
mens en natuur
- landen waar het nooit sneeuwt; landen waar er altijd sneeuw is;
- hoe leven mensen die altijd sneeuw hebben?
(http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20081014_noordpool01)
- hoe ontstaat sneeuw eigenlijk?
(http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050503_animatiesneeuw01)
- experimenteren met sneeuw en zout
- natuurbeleving: wat vinden we leuk aan sneeuw, wat vinden we niet leuk aan sneeuw
mens en ruimte
- welke invloed heeft de sneeuw op het verkeer (auto's, treinen, bussen, fiets,...)
Nog een leuke vraag: waarom is sneeuw wit? Daarover vond ik het volgende:
Dat zit zo; sneeuw is bevroren water. Als je een sneeuwvlok goed bekijkt, zie je een soort witte wolk. Dat komt omdat een sneeuwvlok bestaat uit hele kleine flinterdunne naaldjes ijs. Omdat die naaldjes zo klein zijn weegt een sneeuwvlok ook bijna niets.
De sneeuwvlok zelf heeft dus geen kleur. Je ziet hem als wit omdat het ijs het zonlicht weerkaatst. Een normaal ijsklontje is doorschijnend omdat er niet zo veel kanten zijn die het licht weerkaatsen. Als je een ijsklontje in kleine stukjes slaat zijn ze dus weer wel wit. Probeer het maar eens!
uitleg over het maken van een iglo
Eskimo’s heten eigenlijk Inuit. Eskimo’s bouwen iglo’s als tijdelijk huis in het jachtseizoen. Iglo betekent sneeuwhut in de Inuit taal. Een iglo maak je zo klein mogelijk. Voor 2 a 3 personen is de omtrek ongeveer 3 meter.
Om een iglo te bouwen heb je oude sneeuw nodig. Oude sneeuw is hard geworden door kou en wind. De sneeuw moet zo hard zijn dat je erop kunt staan zonder dat de sneeuw inzakt. Met een handzaag zaag je grote blokken uit de sneeuw. Met die sneeuwblokken maak je een ring. Daarna stapel je er steeds meer blokken op. De blokken moet steeds verder naar binnen hellen. Dus hoe hoger de iglo des te meer de muur naar binnen helt. De sneeuwblokken kunnen wel 20 kilo per stuk wegen. Maar doordat de blokken naar binnen hellen kan de iglo niet omvallen. Alle sneeuwblokken steunen op elkaar. De iglo is echt klaar als alle gaten zijn dichtgesmeerd met sneeuw.
(om Blokken harde sneeuw te maken kunnen we die in een bak doen en stevig aanduwen en deze dan omdraaien.)
Een leuk proefje om aan te tonen dat sneeuw bestaat uit lucht en water heb ik hier gevonden:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050503_sneeuw01
Leerplandoelen die met deze lesideeën aan bod zouden kunnen komen zijn:
- 1.4: kinderen zijn er zich van bewust dat arbeidsomstandigheden kunnen verschillen.
- 1.5: kinderen zien in dat mensen allerlei beroepen uitoefenen en tonen respect voor elk beroep.
- 3.1: kinderen zijn gevoelig voor en genieten van de muzische expressie in hun omgeving.
- 5.4: kinderen beseffen dat ze in een multiculturele samenleving leven.
- 6.13: kinderen kunnen een constructieactiviteit correct uitvoeren.
- 7.7: kinderen zien in dat mensen aangepast zijn aan een leefwijze in een bepaald milieu.
- 7.21: kinderen kunnen natuurkundige verschijnselen onderzoeken en hun zelf geformuleerde voorspellingen toetsen.
- 7.25: kinderen zien in dat het weer de leefgewoonten van mensen beïnvloed.
- 9.15: kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico's inhoudt.
- 9.22: kinderen beseffen dat vervoermiddelen functioneel kunnen gebruikt worden.
zondag 5 december 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hoi Mieke,
BeantwoordenVerwijderenJe kijkt goed door de verschillende doelen, wat een grote verscheidenheid aan invalshoeken teweegbrengt.
Ideetje erbij is dat je het doel van de muzische activiteit (ijssculpturen) ook kunt koppelen aan die van techniek. Hoe bewerkt de ijsblokken? Hoe begint men eraan? Welke werktuigen worden gebruikt? ... Zo kan je dit ook uitproberen met je leerlingen. Daar kan je dan weer bijvoorbeeld een les rond vriespunt en smelttemperatuur aan koppelen, dus ook de wiskunde kan geïntegreerd worden op een functionele manier. (Maar het is maar een ideetje.)
Het is een zeer ruim thema wat maakt dat verschillende deelthema's aangehaald worden.
Als je bijvoorbeeld één onderdeel zou kiezen om rond te werken in de klas zou je dit dan ook zo kunnen uitwerken. Of zou je kiezen om rond al deze thema's te werken?
Ik vind leerdoel 1.5 wel minder van toepassing.
Er zitten zeker wel bruikbare linken bij je sites. Dankjewel daarvoor!
Mieke D.
Dag Mieke
BeantwoordenVerwijderenIk vind het wel een erg goed idee om te vertrekken vanuit het leerplan. Dan ben je direct doelgericht en op niveau aan het werken! Ook door vanuit het leerplan te vertrekken krijg je al heel veel ideeën en ben je inderdaad al door de verschillende WO-brillen aan het kijken.
De vragen die je behandeld hebt, zijn ook zeker vragen waar kinderen mee bezig zijn en waar je niet direct (ik toch niet) het antwoord op weet! Dus ik vind het ook heel zinvol dat je hier het antwoord op gezocht hebt!
Ik snap dat Mieke V zegt dat je doel 1.5 van het leerplan minder geschikt is, maar ik begrijp ook wel dat je het erbij zet. Je bekijkt het hier vanuit de jager, maar daar zou ik wel meer mee doen. Vb: de jager moet eerst een gat maken om te vissen, is het ijs wel stevig genoeg om op te zitten, hoe weet hij dat?... En dan denk ik dat je doel wel geschikt is!
Het thema wat je hebt gekozen is ook heel actueel waardoor de kinderen ook heel erg betrokken zullen zijn!!!
Goed Mieke!
BeantwoordenVerwijderenLeerrijke actie.
Breed naar een onderwerp kijken zorgt er voor dat meerdere kinderen zich aangesproken zullen voelen binnen hun interesses.
Ik merk dat ook jij het effect hiervan ziet binnen je eigen leerproces.
Tip: vooral het effect van sneeuw waarnemen binnen de leefwereld van het kind.
Wat gebeurt er concreet in de omgeving van je kinderen waar dat ze wonen?
Een stap verder... dan ga je waarnemen in de wereld, nieuws, kranten, sneeuwvakanties,..
Tip: vooral bewaken dat er nieuwe info binnenkomt , datgene wat je kinderen nog niet weten, kunnen, ervaren, begrijpen.
Samenvattend heb je jouw werkpunt opgenomen met resultaat! Het zit nu goed voor juni WO.
De reacties van je lezers zijn kritisch positief en ondersteunend.