zondag 24 oktober 2010

de wereld in het bos

Ik ga regelmatig wandelen in het bos met mijn gezin, maar ik stond eigenlijk nooit stil bij wat er allemaal te zien is in het bos. We genoten gewoon van de frisse lucht en het vertoeven in de natuur in ’t algemeen. Ook de kinderen hielden er eigenlijk gewoon van om rond te kunnen lopen.
Maar sinds kort heeft Lukas (mijn zoontje van 4j) niet meer genoeg met enkel rondlopen in het bos. Hij begon allerlei vragen te stellen en wilde van elke vrucht en elke boom, van elke paddestoel die we tegenkwamen weten hoe dat het heet. Ik vond het erg dat ik hem geen correct antwoord kon geven. Het was dus hoog tijd dat ik mijn basiskennis ging bijschaven.
Eerst wist ik niet goed waar ik moest beginnen, want de wereld in het bos is zò uitgebreid. Maar toen de powerpoints van WO op artes verschenen, vond ik wat ik zocht.
Na het bestuderen van deze materie kon ik ook niet wachten om opnieuw het bos in te trekken en te kijken of ik deze theoretische kennis ook kon toepassen in de praktijk.
De keren dat we nu gaan wandelen voel ik me inhoudelijk veel sterker en het geeft me een zalig gevoel te kunnen antwoorden op de vragen van mijn zoontjes. Zo kwamen we bijvoorbeeld hele mooie vliegenzwammen en eekhoorntjesbrood tegen, maar ook de zomer eik, de amerikaanse eik, een canadese populier, een beuk, een kastenjeboom, een den, een lorik. We hebben ook allerlei vruchten geraapt zoals eikels, beukennootjes, kastanjes. Het is leuk om dit allemaal te kunnen herkennen zonder bij elke vraag een boekje te moeten bovenhalen en het op te zoeken.
We gaan nu op een heel andere manier naar het bos en de jongens zijn onder de indruk van wat ik hun allemaal kan vertellen. Ook de sessie van de bosexploratie heeft me leuke ideetjes gegeven voor als je met kinderen naar het bos gaat. Vooral het gebruik van de bosregels en de kamers, daar kunnen de kinderen zich direct beter in inleven op die manier. Ik voel dus dat ik nu veel sterker in mijn schoenen sta als we het bos in trekken en dat was mijn bedoeling ook.





2 opmerkingen:

  1. Dag Mieke,

    Leuk dat je kinderen er een toffe namiddag aan beleefd hebben.
    Ze toetsen duidelijk niet enkel je passieve, maar ook je actieve kennis.

    Ik vind duidelijk jouw leervraag en de daarop afgestemde acties terug.

    Enkel de koppeling met de leerdoelen vind ik niet terug.

    Nog veel experimenteergenot!
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga akkoord met de opmerkingen van Mieke.
    Je weergave is verhalend,ok, maar hierdoor mis je structuur en is de kans groot dat je de doelen van de blog omzeilt.
    Jouw vaststelling:ok=meer weten en kunnen benoemen.
    Jouw leerwens:meer kunnen benoemen =hoofd=kennis
    Zou dit het kerndoelen zijn voor een vierjarige en voor de andere kinderen?
    Didactiek van de les inzetten= 3 H's 1 BALO visie WO.
    Positief voor jou: kennis verwerven rond planten en zwammen. Maar te éénzijdig voor één juf. Je koos voor de derde roos van WO=werkplekleren. Dan is er meer nodig dan alleen kennis bijbrengen.
    Vb. Welke handelingen kan je de kinderen laten uitvoeren rond de eikels en de bladeren zodat ze zelf eigenschappen gaan ontdekken?
    Napje van de eikels vergelijken, voelen binnenkant en buitenkant,wat past waarin? waarom in een napje? Eikels met gaatjes? Dierensporen? Welke?

    BeantwoordenVerwijderen