donderdag 12 mei 2011

Bruggen bouwen

Ik kreeg van mijn mentor tijdens mijn werkplekleren de vrijheid voor een namiddag wo in te vullen naar keuze. Omdat ik de les rond het bouwen van een papieren brug zelf zo leuk en leerrijk vond, heb ik besloten om die les ook in de klas uit te proberen. Dit geeft me ook de kans om te kijken hoe de leerlingen hierop reageren. Zo kan ik tijdens mijn stage een nieuwe techniekles uitwerken waarbij ik rekening kan houden met mijn bevindingen van deze keer.

Mijn leerwens:
het uitwerken en toepassen van een techniekles.


Beginsituatie:
- Deze les sluit aan bij het thema ‘bouwen’.

Leerplandoelen:

- 0.2: kinderen uiten hun verwondering over het onbegrijpbare, het goede, het mooie, het mysterieuze, het verrassende, … in de wereld.
- 0.5: kinderen werken samen.
- 3.5: kinderen houden rekening met verschillende schoonheisaspecten als ze zelf iets maken of uitdrukken.
- 4.9: kinderen kunnen leiding volgen of meewerken.
- 6.6: kinderen zien in dat producten worden gemaakt volgens bepaalde technische principes.
- 6.11: kinderen kunnen zeggen aan welke eisen een bestaande constructie en een constructie die ze zelf willen maken, moet voldoen.
- 6.12: kinderen kunnen hun materialenkennis en hun kennis van constructie-, bereidings- en bewegingsprincipes gebruiken bij het ontwerpen van een constructie of bereiding.
- 6.13: kinderen kunnen een constructieactiviteit correct uitvoeren.
- 6.14: kinderen kunnen gebruik maken van hun kennis over en vaardigheid in techniek om een constructie in elkaar te zetten.
- 6.15: kinderen kijken kritisch naar een zelfgemaakt product.

Lesdoelen:

Cognitieve doelen:
- De lln zien in op welke manieren ze papier steviger kunnen maken.
- De lln herkennen veel gebruikte technieken bij het bouwen van bruggen.

Psycho-motorische doelen:
- De lln kunnen verschillende technische vaardigheden toepassen zoals vouwen, knippen, plakken,…

Affectieve doelen:
- De lln kunnen hun bouwwerk op een creatieve manier vorm en eigenheid geven.
- De lln hebben bewondering voor de bouwwerken van de andere groepjes.
- De lln kunnen samenwerken in groep en door middel van compromissen tot één oplossing komen.


Opbouw van de les:

Introductie:
- De lln mogen in de gang in stilte de afbeeldingen van verschillende bruggen gaan bekijken die ik daar heb opgehangen.

Leerfase:
- We bekijken samen de technische opdracht die ik de lln geef vandaag.
- We bespreken samen het probleem, de technische eisen, het technisch proces.
- Daarna bekijken we samen een website op internet (via het smartbord), waar we leren hoe we papier steviger kunnen maken en welke technieken vaak gebruikt worden bij het bouwen van een brug. We doen dit aan de hand van een aantal proefjes.

Verwerking:
- De lln gaan nu in groepjes aan de slag voor het bouwen van hun eigen brug. Ze volgen hierbij de stappen van het technisch proces.
- Als de brug aan alle eisen voldoet, mogen ze hun bouwwerk creatief afwerken

Afronding:
- De lln gaan bij de andere groepjes kijken naar de andere bouwwerken.
- We houden een uitwisselmoment rond het technisch proces.
- De bruggen kunnen misschien een plaats krijgen in de gang. Of misschien kunnen we er één aan elke kleuterklas geven zodat de kindjes er met hun speelgoedauto’s mee kunnen spelen.

Reflectie:

De leerlingen zijn zeer betrokken geweest tijdens deze les. Ze zijn ook gestimuleerd in de technische geletterdheid. Ze zijn op zoek gegaan naar inspiratiebronnen en hebben met het materiaal dat ter beschikking was een eigen bouwwerk in elkaar gestoken. Ze hebben hierbij rekening gehouden met de eisen en hun werk hiernaar getest en bijgestuurd.
Wat me wel opviel, was dat toch verschillende van de leerlingen eerder techniekgebruikers zijn dan technici. Daarom was het wel goed dat ze in groepjes werkten, zo konden de techniekgebruikers geprikkeld worden door de technici. Dit ga ik dus zeker meenemen tijdens mijn stage.
Verder heb ik ook gemerkt dat ze nood hebben aan inspiratiebronnen om hun eigen creativiteit op gang te laten komen. Veel leerlingen hebben nood aan extra stimulatie om nauwkeurig te werken en niet te snel tevreden willen zijn. Ook dit is iets waar ik zeker rekening mee zal houden tijdens mijn stage.

Ik kan wel besluiten dat het een zeer productieve namiddag was en de leerlingen waren fier om hun resultaten te tonen.




1 opmerking:

  1. Deze actie heb ik van jou met bezieling gelezen.
    Toch goed van jou dat je techniek hebt leren inzetten.
    Je hebt de les rijk aangebracht met succes.
    Je kan de betrokkenheid in de ogen van je kinderen aflezen. Mooi!

    Jouw blog is in orde.Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen